
"Tot el que neix, neix necessàriament per l'acció d'una causa, perquè és
impossible que el que és pugui néixer sense causa. Sempre que l'artesà [el
Demiürg], amb els ulls dirigits cap a allò que és idèntic, es serveix d'aquest
model, sempre que s'esforça en realitzar en la seva obra la forma i les
propietats, tot el que produeix d'aquesta manera és necessàriament bell. Pel
contrari, si els seus ulls es fixessin en allò que ha nascut, si utilitzés un model
sotmès al naixement, la seva obra no seria bella. (...) Si aquest món és bell i el
Demiürg és bo, és evident que ha posat la seva mirada en el model etern. (...)
Perquè aquest món és la més bella de les coses que han nascut i el Demiürg és
la més perfecta de les causes. Així, el món que ha nascut en aquestes
condicions ha estat fet d'acord amb allò que és objecte d'intel.lecció i de
reflexió, i que és idèntic. Si això és cert, és també absolutament necessari que
aquest món sigui la imatge d'algun altre món."
Idees principals
Títol
La creació de les coses
Anàlisi del text Aquest text ens parla de l'origen de l'univers. Aquest món s'ha creat gràcies al Demiürg, que és més perfecte que les coses però menys que les idees. El Demiürg és com un pastisser que contempla les idees i les pren com a models creant les coses. Aquestes coses no són perfectes perquè estan formades per matèria però són les copies de les idees essent bells.
Aquesta idea de Demiürg com a principi ordenador la podem comparar amb el Nous de Anaxàgores. El nous és un motor, una força externa que ordena. Però el Demiürg a diferencia del nous, ordena les coses a partir de les idees creant coses belles o almenys intent-ho mentre que el nous ordena allò ja creat, ho sigui, que fa qe unes característiques o unes altres dels homeomeries es manifestin.
No hay comentarios:
Publicar un comentario